24/4/16

El repte d'adaptar-se al Canvi Climàtic

La teledetecció ens pot ajudar a cartografiar aquelles zones més vulnerables a l'augment del nivell del mar.
La setmana passada tingueren lloc a la Cambra de Comerç de Mallorca les jornades Ramon Llull 2030. Un espai de debat on durant tres dies es varen aportar idees sobre el futur de la façana marítima de Palma. Arrel de les jornades vaig pensar en la possibilitat de despullar la geomorfologia del Port i del Passeig Marítim de Palma per veure la seva interacció amb la mar des d'una perspectiva diferent. La idea consistia en dibuixar el relleu d'una part de la Badia de Palma sense tenir en compte cap edifici, únicament les superfícies a nivell de sòl. Un intent de tornar a un moment zero per tenir una millor perspectiva del terreny.
Utilitzar feixos de llum làser llançats des d'un avió permet mesurar distàncies i representar el relleu. Així, utilitzant aquesta tecnologia, anomenada LIDAR es pot representar un model digital del relleu de la ciutat i que podem observar a la figura 1.

 Figura 1. Reprensentació digital del relleu d'una part de la Badia de Palma. Font CNIG
El model resultant ens descobreix aspectes interessants i prou evidents per aquells que coneixen la història del Port de Palma. En primer lloc observam un desnivell important a la part interior del Passeig Marítim i que té el seu origen en els penya-segats que històricament dominaven la línia de costa. Aquesta línia presenta algunes discontinuïtats provocades pel torrent de Sant Magí (1), el torrent de Sa Riera (2) o el Passeig des Born (3).
Al peu d'aquests penya-segats tenim el Passeig Marítim que es va construir guanyant terreny al mar. El tall on acaben els penya-segats i comença el Passeig Marítim queda perfectament perfilat a mode de replà que s'estén paral·lel al litoral amb una cota aproximada de 2 msnm. La llegenda del model indica, a títol orientatiu, l'altitud del terreny sobre el nivell del mar.
Es pot observar com també queden marcats els llits dels principals torrents: El torrent de Sant Magí, que en un punt desapareix degut al soterrament a abans d'arribar a la plaça del Pont (4) i sa Riera, amb el seu llit encaixonat per una cota particularment elevada i amb un traçat angulós, poc habitual per un curs d'aigua (5). En canvi, si ens fixam amb la Rambla i el passeig des Born observarem un relleu més apropiat per acollir un torrent. Fet que permet entendre que en el passat formà part del curs de sa Riera (6).
Aquest curs artificial del torrent de sa Riera, pel fossat de ponent de l'antiga murada, no és cap capritx. Fins el 1613 el torrent travessava pel centre de Palma, entrant per la Rambla, voltant davant l'actual Teatre Principal, continuant pel carrer de la Unió i voltant a la Plaça de la Reina per, finalment enfilar el Passeig des Born fins a desembocar al mar. El problema eren les inundacions que provocava al desbordar-se, fruit de pluges torrencials tan lligades al clima de Mallorca. La més tràgica fou la de dia 14 d'octubre de 1403 on fins a 5000 persones varen perdre la vida.
Per acabar, la làmina d'aigua del Parc de la Mar també queda perfectament dibuixada (7) així com el turó on, de forma estratègica, s'ubiquen el Palau de l'Almudaina i la Seu (8).
La figura 2 combina una fotografia aèria i un mapa temàtic derivat del model anterior. Sobre la fotografia aèria es pot observar, en una trama de colors, la superfície dins els primers quatre metres sobre el nivell del mar. Formant part d'aquests quatre metres apareix una part del Portitxol. Aquí, el relleu va augmentant de cota de forma suau cap a l'interior. En canvi, com hem vist abans, el Passeig Marítim dibuixa una esperada i marcada línia de tall provocada pels antics penya-segats.

 Figura2. Fotografia aèria amb la superfície localitzada entre zero i quatre metres sobre el nivell del mar. Font CNIG
En un escenari de canvi climàtic, amb tendència a un escalfament global i conseqüent augment del nivell de la mar, tenir en compte les zones més vulnerables sembla una mesura raonable a l'hora de planificar el territori. Paral·lelament, retardar en la mesura que sigui possible, aquest augment del nivell de la mar, pot ajudar a evitar que, d'aquí uns segles, el Passeig Marítim quedi submergit formant una tenassa al peu dels antics penya-segats.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada